dijous, 20 de setembre del 2007

Naturalesa i cultura.


6/9/2007 21:03 h ESTUDI ENTRE 106 SIMIS I 105 NENS
Un nen de 2 anys és més intel·ligent que un mico per cultura, no per cervell

Un ximpanzé de la República Democràtica del Congo, en una imatge d'arxiu. Foto: EFE / ANIDESIREY MINKOH
EFEMADRID
Un simi és capaç de fer petites sumes i d'usar eines que un nen de 2 anys no sap ni com agafar, però el nen ja és des d'aquesta edat més intel·ligent per haver après culturalment a interpretar intencions i a imitar els adults per resoldre un problema, no perquè tingui un cervell més gran.És a dir, la intel·ligència humana es deu a una especialització de la cultura, i no a una intel·ligència general associada a la superior mida cerebral, segons una investigació realitzada durant els últims 4 anys per un equip internacional. Entre els analistes, hi ha els espanyols Josep Call i Victoria Hernández-Lloreda. Aquesta última ha explicat que per a la seva investigació, que demà publica la revista Science, s'ha aplicat "una àmplia bateria de tests cognitius" a 106 ximpanzés i 32 orangutans, i a 105 nens de 2 anys d'edat.Els ximpanzés sumen millor que els nensTots dos van obtenir resultats molt similars en els tests relatius al coneixement del món que els envolta. Fins i tot, els ximpanzés van ser superiors en operacions de rotació, sumes de petites quantitats i ús d'eines.No obstant, els nens, lluny encara de l'edat d'escolarització en què aprenen a comptar i a llegir, van mostrar millors resultats en tasques relacionades amb la comprensió del món social.Els nens s'adapten a la culturaSi els nens simplement tinguessin més intel·ligència general que els grans simis, s'haurien d'haver trobat diferències sistemàtiques en totes les àrees, però no va ser així. Les millors capacitats dels nens en cognició i aprenentatge social a aquesta edat, quan les seves capacitats de cognició física encara són com les dels grans simis, suggereixen una adaptació biològica específica per a la vida social i la cultura.Aquest treball s'emmarca en una col·laboració entre l'institut alemany Max Plank i la Universitat Complutense de Madrid, que va començar el 2003.