divendres, 2 d’octubre del 2009

Nadius digitals

Un estudi de la UOC analitza l'ús de les tecnologies en l'oci dels joves d'entre 12 i 18 anys. El resultat trenca el mite que els adolescents tenen un coneixement profund d'internet, els videojocs o els mòbils

L'expressió "nadiu digital", que identifica les generacions que han nascut en un món digital i que utilitzen les tecnologies d'una manera diferent de la resta de la població, és un mite. Almenys així es dedueix dels resultats d'un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Fundació Catalana de l'Esplai, que situa els joves d'entre 12 i 18 anys lluny del coneixement profund d'internet o dels videojocs que els adults els pressuposen.El fet que més de la meitat dels adolescents no juguin habitualment a videojocs o que un terç no utilitzin cap tipus de xarxa social, blog o fotoblog indica que fan "un ús molt precari, molt bàsic, de la cultura digital, que, no ho oblidem, és la seva", destaca un dels investigadors de la UOC, Daniel Aranda.Segons el mite, el "nadiu digital" no utilitza la tecnologia, la fa seva. És un individu que utilitza la xarxa com un element socialitzador i per a qui jugar en solitari ja és cosa del passat. En canvi, les respostes dels joves enquestats per a l'estudi de la UOC indiquen un comportament totalment contrari entre els adolescents catalans i de la resta de l'Estat. Només el 33% dels amics d'aquests joves són virtuals, és a dir, els coneixen únicament a través de la xarxa, i, entre els que reconeixen fer ús dels videojocs, el 66% ho fa habitualment en solitari."El mite del nadiu digital és fruit de la visió dels analfabets digitals" perquè la realitat mostra que els adolescents "no exploten tot el potencial que tenen aquest tipus d'eines", diu Aranda. És el cas dels videojocs: "La cultura tradicional tenia els seus jocs i la digital té les consoles", però "la pressió social o econòmica" provoca un ús baix.Malgrat la pressió social que existeix envers els videojocs, segons les respostes dels propis fills, la majoria dels progenitors deixen en mans dels menors l'elecció del videojoc, sense supervisar si és adequat per a la seva edat.En general, i segons la percepció dels adolescents, la majoria de restriccions que imposen els pares són quantitatives: les hores de connexió a internet o amb la consola o la despesa màxima del mòbil.L'enquesta també recull la preocupació per la privacitat existent entre els joves. Reconeixen que els agrada fer i intercanviar imatges però alhora els molesta que els fotografiïn sense permís. Segons Aranda, "en contextos segurs, com entre amics, no els importa aquesta pràctica, però quan intervenen desconeguts la perceben com una agressió".L'estudi de la UOC, que finalitzarà l'octubre del 2010, complementa els resultats de l'enquesta amb una anàlisi qualitativa de les respostes en trobades amb joves en instituts.

Informació del diari Avui, del 2 d'octubre de 2009.

1 comentari:

Joan Mitjavila ha dit...

Hummm, interessant, interessant... trenca uns quants mites això...